lördag 14 juli 2012

Veckans skörd


  • Två ljusgula duniljus i originalförpackning, 5 kronor på Emmaus.
  • En hel bunt - säkert minst tjugo stycken, bättre begagnade nummer av ANTIKVÄRLDEN, 10 kronor på på-landet-auktion.
  • Ett oöppnat paket Liljeholmens Kronljus, i den där härligt krämvita (créme- för Er folk därute av den fina världen:) färgen, 15 kronor på p-l-auktion.
  • Ett litet fint Royal Copenhagen Fajancefat (som redan pryder sin plats på köksskänken, jag vet inte vad jag ska ha det till, så litet det är, men fint är det!), 20 kronor på p-l-auktion. Då ingick ett par ganska fina Iittala-ljuslyktor också. Kivi, ni vet.
  • En liten figur av en speciell karaktär som ofta kan skymtas i december månad..., av lite äldre slag, 40 kronor på en annan p-l-auktion.
  • En väldigt fin tygtavla av batikkaraktär. Sjuttiotal förstås, 10 kronor på, ja just det - en auktion på landet. Vet inte vem som har gjort den dock. C. Larsson står det. Gissa om man får upp många träffar på en viss Carl Larsson när man försöker googla! Inte blir det bättre när man lägger till textil, då kommer hans fru upp istället. Ja, jag försökte slå på batik också, det hjälpte inte det heller.
  • Så second hand-summasummarum för veckan blir exakt etthundra kronor. Om jag inte har räknat fel.

Detaljerna på tavlan är så... detaljerade. Och fina. Jag älskar detaljer! Se bara på mönstret på skålen/korgen. På formen på ögonbrynen, mönstret på kjolen. De röda läpparna, armbandet och den vackra hals/nackringningen. Love it all.


:)
/helena




ps En "detalj" som jag inte är så förtjust i är röklukten. Urk. Textiltavlan har uppenbarligen bott i ett rökarhem länge, länge. Säkert ända sedan sjuttiotalet. Det är därför som den står i 'doftkarantän' vid den glipöppna balkongdörren. Där får den antagligen stå länge, länge. Jag tröstar mig med att den säkert inte hade blivit så prisvärd om den doftat gott redan ifrån början. Mycket sniffande blir det, när man går runt på visningen på dödsboauktioner. Se upp för mögeldoftande böcker, textilier och tidningar! Och rökstank då! De nummer av ANTIKVÄRLDEN som jag hittade nu i veckan var av nyare årgångar, så de hade väl inte hunnit se insidan av en fuktig kista/källare/vind ännu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar