måndag 9 juli 2012

Med trumf på förhand


 Politikerna har sagt sitt för denna gången och jag kommer att tänka på en staty.

Man skulle kunna tro att det beror på hennes namn. Lachesis - en av de tre ödesgudinnorna. Hon som tilldelar människorna sina respektive livslotter.

 Lachesis betyder tydligen ungefär - lotta ut.

Livet som ett lotteri. Där skulle man lätt kunna göra en parallell till politiken, men det var inte heller därför som jag kom att tänka på denna, något stela, men mytologiskt intressanta bronslottokvinna.

Visst ser hon hemlighetsfull ut? Hon verkar inte riktigt vilja visa trumfen. Hon håller på sig. Hon vill väl att korten ska ligga rätt. Lagt kort får ju oftast, som bekant, ligga där det ligger sen. Enligt alla spelets regler. Men det var inte därför som jag kom att tänka på henne.


Att mannen precis i detta nu lägger patiens, här alldeles bredvid mig, var inte heller det som triggade min hjärna åt den kurviga croupierkvinnans håll. Bara nästan.

För det var mannen som sa något, ett par ord, när vi gick där i den vackra parken bakom henne.

Han sa att han hade bestämt sig, redan?, för vilket parti han skulle rösta på nästa gång.

 - Det där, precis framför dig, sa han.

Jag snurrade runt, först åt höger, sedan åt vänster, men jag fattade och såg fortfarande ingenting.

- Höftpartiet, såklart. Sa mannen.

:)
/helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar