fredag 27 juli 2012

Avslöjad


Huckle & klut. Kärt barn har många fler namn än så. När jag var liten hade jag ofta klut, för att håret skulle ligga på plats när vinden ville låta det flyga & fara under en av min familjs många cykelutflykter. Utflykter i småland. Klutens förlovade land?

När det inte bidde någon tur till något second hand-mecka denna vecka, då kom jag att tänka på min scarf, den som jag köpte för några veckor sedan. På Emmaus.

Bäst som jag stod och strök över några läckra, färgsprakande, mönsteröverdådiga, handfållade, retroscarves, scarfar som vi säger, fick jag syn på den här.


Den är nog inte så gammal, absolut inte handsydd. 'Billigt skräp', skulle kanske någon kalla den. Jag gillar den! Så genomskinligt skir den är.


Och så många färger! Bäst tycker jag om den där starka blå, lite åt det turkosa hållet. Tänker mig att den blir extra fin till jeans.


En man på scarfen! Böcker verkar han gilla dessutom. Jojo.


Och en man bakom. Jodå, han gillar också att läsa. När han inte lägger patiens, skapar ljuva toner, skjutsar sin dam till loppis, eller något annat livsnödvändigt.


Funderar på att hänga upp den någonstans. Som en tavla, en lössläppt tavla. Känns som att den är för vacker för att bara leva sitt liv som en ihopknycklad halsboa.


Eller varför inte låta den göra mysbelysningen i sovrummet ändå mysigare. När mörkret åter faller.


När kylan biter tillbaka, då får den nog följa med mig ut.


Sätta piff på någon av mina gamla, välanvända jack-/kavajer. Lite som att lägga nya kuddar i den nedsuttna, gamla IKEA-soffan. Piff. Puff får snällt stanna hemma bland soffkuddarna.


Så om ni får syn på någon i vimlet, i myllret, med pärlor runt halsen och ...


... en man på axeln. Då kan det vara läge att säga; Hej!




Hej och hopp, säger jag. Hopp om en skön start på helgen.
:)
/helena




ps Så där blir det ibland när man, läs jag, väljer med magen. Då blir det inte alltid den läckra, retrorätta varianten som hamnar ... över lampan, på axeln eller uppåt väggarna.
30 kronor för konstverket/lampskärmen/halsvärmaren. Som hittat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar