fredag 8 juni 2012

Under den välskräddade himlen


Om man vill vara lite vitsig - och det vet ni ju att jag gärna vill... - så skulle man kunna säga att det är rena natten att jag aldrig har varit på Textilmuséet. I mer än 20 år har jag bott i denna stad. Mer än en fantastisk utställning har kommit och gått, men jag har aldrig lyckats få den här kroppen att bege sig de få kilometrarna, stegen till det textila meckat.

Ni som följer med mig härinne vet vid det här laget en del om den här kroppen och dess begränsningar. Så förklaringar finns. Och bortförklaringar. Sanna bortförklaringar, men ändå.

Nu ska tummen ur! Ja, helst hela kroppen. För i höst flyttar nämnda muséum. Visserligen flyttar de in i vad som säkert betecknas som; Nytt & Fräscht. Dessutom närmare centrum. Gott så. Men jag vill inte ha bott i denna staden i två decennier utan att ha besökt de 'gamla' lokalerna en enda gång. Så here I go. Någon gång under sommaren hoppas jag få både tid, ork och möjlighet, gärna samtidigt... att se:


Under himlen - siden och kattuner från 1700-talet
och

EXIT 2012 - Textilhögskolans examensutställning


Kanske ses vi där? Mellan vackert skimrande 1700-tals nostalgi och textilens framtidshopp och tro.


Önskar er alla en skön fredagskväll, gör jag (och den något motsträviga kroppen)
:)
/helena




ps Som ni märker så är inte det här inlägget reklam för en stor klädkedja. Det är bara det att den där byggnaden är så svår att missa, om man bor i vår lilla, välsydda, stad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar