onsdag 13 juni 2012

En cituation


Mannen frågar mig; - Vill du ha ett citat? Ur boken som jag läser?

- Mm, visst, gärna, om det är fint och bra och så, svarar jag.

- Bedöm själv, säger mannen

"... ett ansikte utan fräknar  
är som en natthimmel utan stjärnor. ..."
Och jag blir mållös.

;)
/helena



ps 'I skuggan av ett brott' heter boken som mannen precis har börjat läsa. Av en annan annan helena, skulle man kunna säga. Helena Henschen. På baksidan står det att läsa; "I skuggan av ett brott bygger på en verklig händelse som ägde rum den 7 mars 1932. Helena Henschens mamma var då femton år och denna dag förlorade hon sin familj i det som sedan gick till svensk kriminalhistoria som "de sydowska morden". ..."
"... Tidningsskriverierna fick en genomslagskraft som kan liknas vid morden på Olof Palme och Anna Lindh, och få brott i Sverige under 1900-talet har blivit föremål för samma uppmärksamhet. För de efterlevande har händelsen varit onämnbar eftersom mördaren fanns inom den egna familjen. ..."

2 kommentarer:

  1. Underbara ord. :-) Jag har läst boken och skrev om den nån gång. Har för mig att jag blev besviken då, men jag vet att den berörde mig. Ibland blir jag nog mer kritisk mot sådant som jag faktiskt tycker är bra. Så är fallet med boken jag snart läst ut, Siri Hustvedts Vad jag älskade.

    SvaraRadera
  2. Smultron: Önskar att jag tog mig tid att läsa mer skönlitteratur. Läser gör jag förvisso 'jämt'; bloggar, magasin, faktaböcker, artiklar, krönikor, för att inte tala om all galen reklam som dimper ner i brevlådan - den har jag att tacka för att jag slipper vara läslektyrlös när jag går på det lilla huset...

    Många böcker ser jag som film istället. Men det vet du ju redan. ;)

    /helena

    SvaraRadera