söndag 10 juni 2012

Du & jag & Bror


Vi tar en liten paus, mannen och jag, i allt idrottstittandet. Jag hör honom sitta och knattra på sitt tangentbord samtidigt som jag tittar in till er för att säga hejsan. - Hejsan! För vi är väl ändå du och bror med varandra vid det här laget?


Bror Kronstrand, honom hade jag i ärlighetens namn aldrig hört talas om innan jag hittade den här gamla fina boken på auktion. År 1939 är den häftade, välbevarade boken tryckt. På Bokbörsen finns det, just nu, ett exemplar av boken som kostar 200 kronor. Mitt ex. kostade 20 kronor. Bara på auktion kids, bara på auktion.

Jag ser fram emot att kasta mig ut i världen, tillsammans med denne - uppenbarligen - duktige porträttmålare. De sidor jag har hastbläddrat förbi hittills bådar gott. Ser fram emot att få följa med Bror på färden, i både text och måla(n)de bilder.

Ni kommer säkert också att få se lite mera ur boken, så småningom, jag kommer nog inte att kunna låta bli att visa er några av bokens alla vackra kvinnor!


Om man inte visste bättre skulle man kanske kunna tro att jag skulle vilja stanna där - i början av nittonhundratalet. Eller kanske ännu längre bak i tiden?

Att jag har en särskild förkärlek till de slingrande, blommande tingen ifrån början av förra seklet är, vid det har laget, ingen hemlighet för er. Det är det som är så fantastiskt spännande med att hitta föremål och berättelser ifrån andra tider - man får en inblick i historien, men man slipper att faktiskt, praktiskt leva där. Det har bevisligen inte direkt varit lättare att vara kvinna "förr i tiden".

Man + en kappsäck full med pengar = ett mer vinnande koncept, under de flesta tidevarv.


Så jag stannar nog här ändå, i det pågående 2000-talet. I alla fall tills min tidsmaskin är färdigbyggd.


:)
/helena



ps På nattygsbordet ligger det just nu även en deckare. En kriminalroman som i allra högsta grad behandlar vår samtid. 'Sammanflöden' heter Jonas Sjöstedts bok. Föga förvånande utspelar den sig i EU-högkvarterens korridorer. Spännande. Jo, jag lovar,
det är den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar