lördag 2 juni 2012

Brooklyn's finest bacon


Ibland hittar man ingenting när man går runt i sina stamvälgörenhetsaffärer. Eller kanske rättare sagt - man hittar bara det man brukar hitta. Allt ligger ungefär där det brukar ligga. Och samlar damm. Man säger kanske - Aha, där är den ja, om den där turkosa katten, som visserligen är fin, men känns som ett så onödigt köp. För att den bara skulle sitta här hemma. Och samla damm.


I dag var en sådan dag. Först ett varv på Myrorna, utan att hitta det där som man inte visste att man letade efter. Sedan ett varv inne på Emmaus, där allt också verkade sig ganska likt. Tills jag fick syn på en bekant dam. Med sockel, inte sockor, sockel.
Och fackla!


Jag blev så glad när jag hittade de här Manhattan-kuddöverdragen så jag var tvungen att greppa kameran direkt jag kom hem för att visa er. Fast att mannen ropade; - Vi ska äta strax! Fast att jag borde öva på min musikaliska drömläxa idag. Jag tänkte; - First I take Manhattan - then I will eat the bacon and practice on Björn & Bennys dream.


Utanför växlar vädret. Här inne är det alldeles underbart att kunna äta sin pasta med utsikt över Brooklyn! Och samtidigt slänga ett antikintresserat öga på ett inspelat avsnitt av Antiques Roadshow.


Som ni förstår blev bilderna lite spontana. Med prislappar och skrynklor på. Fast lite lagom mycket skrynklor kan ju faktiskt vara riktigt snyggt på linnetyg. Lapparna åker nog av snart, även om priset är ganska fint. 60 kronor för två helt oanvända kuddvar. Helt okej. På Åhléns finns Manhattan-kudden kvar till försäljning, om man nu gillar att köpa first hand... ;) Där kostar de 199 kronor styck, men då ingår själva kudden också. Kuddar finns det i överflöd här hemma, så jag är mer än nöjd med mina nya somriga överdrag.


Medan den svenskaste av pållar funderar på hur hen skall lyckas på Broadway, grunnar jag vidare, samtidigt som jag lite surt konstaterar att den ljuvliga tiramisuglassen i efterrättsskålen framför mig är slut (finns det mer på Coney Island tro?), på i vilket rum jag ska lägga mina två mjuka Manhattans. Kanske i soffan ihop med de två orange lite luddiga kuddarna och den lilla mormorsfilten? Eller i köket ihop med jeanskudden? Eller ska jag kanske byta lakan i sängen så att de matchar färgen på Chinatown och River Park?

- First I take Manhattans - and then I oroar mig över dess plats på inredningskartan!


Kuddkrig på er!
:)
/helena




ps Ni vet väl att ni kan gå in på pbs.org och titta på väl valda delar av Antiques roadshow, när ni vill? - Watch whole episodes in your pyjamas, som han säger Mark Walberg, the host.

pps Jeanskuddöverdraget? Jodå, det hittade jag, också, i den stora vida second hand-världen. Femton kronor. Och då ingick den lagom blå, tvättade finishen i köpet. Så det så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar