torsdag 14 juni 2012

Bland blodplättar & cupcakes


Kanske var det påven Innocentius VIII som år 1492 fick den första blodtransfusionen. Han fick blod från tre pojkar. Alla dog.

Hm.

Men sedan gick det lite bättre. Jag lovar. Det tog visserligen några hundra år. Men den som väntar på något gott... Ni hittar mer om blodtransfusionens historia här.

Är vaken. Trött, men vaken. Kan inte somna om. Inte riktigt än. Hörde tidningen dunsa ner för ett tag sedan. Slår upp sidan tio och får syn på en hjälte. En hjälte bland många andra. Hjältar alla dagar, i mina ögon, men med lite extra uppmärksamhet i dag. Det vill jag också ge dem. Oss. Lite extra uppmärksamhet.

Geblod.nu är inget annat än en helt fantastisk sajt. Massvis med information. Spännande om blodet. Överkurs, på engelska. Om allt runt blodet och dess beståndsdelar. - Bah, spännande, skulle inte tro det, tänker någon. - Snarare läskigt och lite äckligt, funderar någon vidare.

Jag läser lite längre ner på sidan, i min morgontidnings pappersversion, där i en faktaruta står det;

"Varje dag dör cirka tusen kvinnor i samband med förlossning. Orsaken är bland annat massiva blödningar och infektioner. Många av dessa kvinnor skulle ha överlevt om det funnits tillgång till säkert blod."
Det kallar jag läskigt!


Tittar på den lilla lilla tavlan som hänger alldeles bredvid sängen. Den med ängen och det röda torpet på. Tänker på hur skönt det är när man känner sig frisk. Det är nog den bästa känslan i världen? Ibland känner jag mig så. Frisk måste man, så klart, vara för att orka vara hjälte. Min egen, något brokiga, blodgivarhistoria kan ni läsa i inlägget, 'Botten upp'! Om ni orkar, och vill.



Sömn är viktigt för hälsan, har jag hört.
Jahaja.
:)
/helena



ps Blodgivarcupcakes! (måste bara köpa hem smör först. Och vitvinsvinäger. Och röd, RÖD, hushållsfärg!)

pps Just det. En rolig blogg som jag brukar kika in på ibland, finns här. Det har inget med blod att göra alls faktiskt. Kom bara att tänka på det för att den ligger på min morgontidnings sida. Hon kunde varit jag. Eller rättare sagt, jag kunde varit hon, om jag hade varit ung yngre idag. Skrot och skräp, det är grejer det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar