fredag 11 maj 2012

Min bit på jorden


"Får jag kyssa dig på handen, lilla enrisbuske,
och lägga armen kring dig, stora sten?
Får jag kittla dig i skägget, mossetuva du,
och bita i din silvernäver, björk?
Får jag vara riktigt ljus igen
och riktigt mörk igen?
Och fråglöst växa
svarslöst dö -
som gräs som gror?"
/Ur "Den lustiga våren" av Elmer Diktonius


Jag hittade en så fin bok på loppis igår. Flera fina böcker fann jag. Men den här är så fin så fin. Med den finaste av fina framsidor! "En bok tillägnad Frö och Freja och vårt liv på jorden", står det på utsidan. Av Anna Horn och ett antal medarbetare. Bokförlaget Trevi. Sök på Min bit på jorden och Anna Horn så får ni upp en massa trevliga träffar, om och runt och kring boken. Såg att det fanns ett par till salu på Bokbörsen också. Mitt exemplar kostade två och femti. Fast att det inte ens finns några femtioöringar längre. :)


Eftersom mina egna ord inte riktigt har kommit tillbaka än, trots en hel del lock och en betydande mängd pock, så tänkte jag låna lite fler kloka ord ur denna kloka bok;

"Och idealism, detta av samtiden så föraktade ord, betecknar helt enkelt
en ofrånkomlig realitet. Den är inte något dimmigt blått, som våra
drömmar förlorar sig i utan ett faktum i vår tillvaro, något som
överhuvud gör den möjlig. Vilken mänsklig strävan av än så obetydlig
högre art bottnar inte i idealism? Och hur skulle vi kunna undvara
denna högre strävan? Hur skulle något tidsskede, någon del av ett
kulturförlopp kunna göra det? Idealism är kulturens syre utan vilket
den inte kan andas"
/Ur "Den knutna näven" av Pär Lagerkvist



Med dessa rara barnaknän och dessa ständigt aktuella ord, vill jag önska er alla en bra början på veckoslutet. Oavsett om ni ska njuta av hockey'n eller något annat kulturellt. Jag ska strax rusa iväg på lokal. Lokal kulturell natt. Med Salem, proggmusik, diktläsning, Strindbergsdramatik. Och en massa annat. Sedan måste vi rusa hem igen för att se friidrotten från Doha. Tack gode gud för kulturen... och DVD:n.

:)
/helena





ps  " I am not great or small
        but part of all"

          /Greg Bradford

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar