måndag 9 april 2012

Inget nytt under den surrande solen


Något gammalt, något blått, det borde de ha förstått. De om några, tänker jag.

Från den flimrande skärmen hörs ett skott - ett skådespeleri med en fallande Lincoln
mitt där i.

En skorrande ton som från min gamla odugliga gitarr. Fröding -  åsså ja' då.

- Vi behöver fler sagor, säger någon. Vi behöver katalogisera efter H.C.

Famntag! Handtag! Och skriva flera brev - med fjäderprydd penna!

Oj, oj, oj, oj, James MacAvoy!

Que Surratt, Surratt, Surratt ...

Ett djur med näsa för ett lyckligt liv? En lång näsa. Ett långt liv.

Den polska kannan som invaderade mitt hem. Och jag viftade med vit flagg - frivilligt.

- Svårt att stå emot den som har eterneller inristade på sin vällevda keramiskt släta hud, funderar jag.

Och Kevin K? Det var inte igår.

En Selma, flera Selmor. Det finns väl bara en Selma? Hon som la land efter land under sin hand. I staden Jerusalem bor inte Kejsarn av Portugallien. Men nästan. Hon hade näsa hon. Fingertoppsnäsa.

Robin Wright blåser liv i Mary Surratt! Och någon tänker på om rättvisan lever rätt idag?

Blå blå vindar och ... melankoli.

- Bi är ett djur och inte en roll, tänker jag - när Alexis och Evan Rachel svävar runt i mitt vardagsrum med fingertoppsbehag.

Den fint utsirade trälådan med ett flicknamn inuti. Om den ska det berättas en annan dag, lovar någon

Det lovar gott. Något gott. Gott nog. Typ.

- Vilken typ?

Och jag behövde inte låna ett enda ord idag, tänker jag i en bisats.

Mary, Mary, Mary, tänkte nog Mr. Redford. Men ändå;

En surrande glad bisats!



:)
/helena




ps Hörde talas om en man en gång, eller om det var en kvinna?, som trodde att man kunde förstå allt med intellektet, förståndet. Det har jag svårt att förstå - att man kan tänka så ...

pps Ibland känns det som att det inte finns något opoetiskare än länkar. Men ingen har någonsin kunnat överleva på poesi allena så ... Ibland måste man SE EN RIKTIGT BRA FILM OCKSÅ!

ppps Populär snubbe den där Abraham, enl IMDB ska Daniel Day göra ett mer levande porträtt. Men snälla någon, vad är detta som är på gång?!? Har vampyrfebern blossat upp så totalt? Eller är det Lincolnfebern? Hu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar