måndag 12 mars 2012

Takotsubokardiomyopati


Förundran har inte gått över. Fortfarande så här flera veckor senare så tycker jag att det känns lite konstigt, men mest lite gulligt på något sätt, att jag fick göra ett EKG på självaste Alla Hjärtans-dag! Men ni behöver inte oroa er, jag lider inte av något allvarligt syndrom. Mitt hjärta har bara lite bråttom ibland. Hjärtslagen vill inte alltid vänta på sin tur. De gillar väl inte att stå i kö. <3


Jag blir alldeles varm om hjärtat när jag läser att: "... - Poeterna hade rätt ..."


"... säger Elmir Omerovic, hjärtforskare vid Sahlgrenska akademin i Göteborg, som studerar det under senare år uppmärksammade fenomenet broken heart syndrome..." Det kanske ni redan har läst om? Här? eller här?


Just nu tänker jag mycket på hur viktigt det är att ta sig tid.


För det viktiga i livet. Hjärtefrågorna. Att gå direkt på dem, liksom. Jag tror att jag - redan - är ganska bra på det. Ser ofta vidunderliga storheter i de minsta beståndsdelarna. (shit, vad pekoralt det lät:) Men jag vill bli bättre. På det. Också.


Grunnar också på... varför man använder ordet 'grunna' så sällan numera? Allvarligt talat så grunnar :) jag på hur det kommer sig att uttrycket/syndromet först myntades i Japan? Tako tsabo = ett fångstredskap vid bläckfiskfiske, enl Wikipedia. Funderar vidare på hur snabbt ett år går. Och hur lätt det är att skjuta undan saker långt bort i ögats (hjärtats?) döda vinklar. Jag förmodar att hur mycket som helst inte får plats därinne, hur gärna man än vill. Men glömmer gör vi väl inte? Bilderna på alla slarvigt ihopknutna plastsäckar med bortgrävd radioaktiv jord i, de kommer i alla fall aldrig att lämna min näthinna.


Tänker vidare på alla tvära kast. Att precis när man sitter och klurar på något viktigt. Något behjärtansvärt. Ja, då - DÅ - är det förstås dags att tvätta igen.




:( = Tvättsymbol! Nu står i alla fall vårjackorna i parad snart. Jackparad! Lite underlig fundering från just mig kanske, som tycker så bra om de kallare årstiderna. Men jag ska bli bättre på att gilla läget. Nuläget.
:)
/helena




ps Önskar såå att sniff&luktdatorn var uppfunnen, redan. (Jo, det är klart att i CSI har de faktiskt en artificiell näsa, men den är nog inte ute på den 'vanliga marknaden' än va'?) Då skulle jag bjuda er på den billigaste av hjärtmediciner. Och den mest ljuvligt doftande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar