söndag 18 mars 2012

The long kiss goodnight


Ibland är morgontidningen så full av aktuella realiteter och reella aktualiteter så det är svårt att tänka några riktigt glada tankar på hela dagen. Oftast är det väl inte riktigt så illa. I alla fall inte i lokaltidningen. Men ändå. Så resten av dagen vill jag läsa något annat. Särskilt på kvällen.


"... En allvarlig mopedolycka i femtonårsåldern orsakade en huvudskada som sjukskrev honom under ett års tid.
- Min mamma påstår att det var då jag blev kommunist, att det var en defekt jag fick av smällen, kommenterar han muntert ..."
Han i det här fallet är, förstås, Carl Johan De Geer och citatet är hämtat ur min kvällslektyr just nu; Svenska Formrebeller. Av Carolina Söderholm. Eller en av mina kvällslektyrer ska jag nog säga, eftersom jag ofta börjar på böcker, men sällan avslutar dem. Men å andra sidan brukar jag börja på samma bok fler än en gång. Så det brukar jämna ut sig. Och ibland händer det faktiskt att jag jobbar mig ändå fram till slutet, till slut. Once in a blue moon.

Jag missade utställningen, UTSTÄLLNINGEN! förra året, så jag är glad att jag kan titta i den fina boken, som jag fick i present för ett par år sedan, när jag vill. Där kan jag läsa om 10-gruppen, Mah-Jong, Fontessa och Puss. Om hur CJDG målade hela världen. Eller försökte i alla fall. Då på 60-70-talen. Och om alla mönster han gjorde. Om hur han tryckte dem själv, på tyg. Och om dåvarande hustrun, Lena, som sydde kläder av dem. Och om en massa annat. Och andra.

Såg att den säljs ut på REA nu. Här! på Bokia. För 129 kronor, nästan ett "skampris" för en så fin bok kan man tycka, men plånboken blir ju glad. Så passa på om du också vill ha något trevligt att läsa på kvällskanten. Eller vilken kant Du vill för den delen. Eller kvist.

Flygfiskar, design Carl Johan De Geer. Ur Havskollektionen för 10-gruppen, 1975
(mitt foto gör verkligen inte färgerna & formerna rättvisa, tyvärr)

Nä, nu är det snart dags att gå och lägga sig och läsa en stump. Och njuta av alla de svart-vita (minnes-)bilderna OCH allt det färgglada som Carl Johan & co. vurmade för. Fortfarande vurmar för? Om jag mot förmodan inte skulle somna gott efter det, så tror jag att jag ska prova att räkna några Foreller. Ja, eller flygfiskar då.


vi hörs. Utsövda och rosenkindade...
:)
/helena




ps

Jag vill bara tillägga att det inte var något fel på artikeln i morgontidningen. Den var riktigt välskriven och intressant. (tyvärr hittade jag den inte på webben) Men ibland orkar man bara inte tänka på allt. Som händer. Hela tiden. Antar att de måste få gå vidare, även där i grannlandet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar