måndag 19 mars 2012

Busvass


Nu kör vi lite Q&A! Alltså svaret på förra måndagens quiz. Quiz and Answer. Hm, tänker någon, jag kan riktigt höra det. Ett högljutt H och ett högljutt M. H&M. Det där blev nog inte riktigt rätt va'? Men de där Perssons får i alla fall sina fiskar ändå varmare, genom att få nämnas på min lilla skitblogg? ;)  Hm, skulle inte tro det va'. Knappt ens fesaljumna, som en del säger. Har ni hunnit se Fredrik Lindströms nya dialektturné förresten?
Det har inte jag, ännu.


För att ta oss tillbaka till ämnet - vad var nytt på vårat vardagsrumsbord? Eller egentligen var frågan lite vidare ställd än så, från början. Men nu snävar vi in den, när svaret är så nära. Ja, ganska givet t o m. Vasen!! Vasen med stort B. Det var väl precis vad jag behövde, en vas till. Hm. Men jag hade spanat in den så länge, säkert varje gång jag kikade förbi prylhyllorna inne hos Myrorna, under det senaste halvåret. Tyckte inte riktigt att den var i min smak först, därför tvekade jag. Och så var den lite "dyr". Med second-hand mått mätt. Hoppades att den skulle få sällskap av en röd lapp, när det visade sig att ingen ville köpa den, utom jag då.

Vred & vände på dess runda, smäckra, knottriga, läckra, böljande former gjorde jag. Nästan en gång varje vecka, i alla fall varannan. Till slut tröttnade jag, vasen och mannen på den repetetiva proceduren. Så den fick flytta hem till oss! Exakt en vecka före min dag. Och blommor fick jag också, men inte av ett sådant slag att man kunde trycka ner dem i denna lilla vasen. -Färska? undrar någon. Så klart inte. Vilken dum fråga. :) Jag tror att det är magnolior, ni får se dem en annan dag. För de håller sig säkert, helt ofärska, länge.


På tal om päron... så fick jag något annat mycket fint också. Av två inte helt oviktiga personer vad det gäller min existens. Eller tre egentligen, för om mina matematiska kunskaper inte svikit mig helt, så ska det vara mer än 60 år gammalt. Det ligger ner här ovan, på bilderna, jämte lejonet och ananasen, till höger. När det 'är i tjänst' ska det vara något mera 'utslaget'. Kryptiskt? Må så vara - för detta är ett helt annat inlägg. Det är det värt! Verkligen.



vi hörs.
:)
/helena




ps Om nu någon skulle vilja fråga något, Q&A på riktigt så att säga, så går det förstås alltid bra. I en kommentar. Eller varför inte i ett mail? Till: gjenus"at"telia.com  Jag lovar att svara på allt, särskilt om det är något som berör min blogg och inte handlar om hur vi ska lösa all världens konflikter ... eller annan högre matematik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar