torsdag 1 september 2011

Kom då kissekatten, så går vi!


Precis så lockade och pockade jag på den lilla missen, igår på auktionen. Tydligen är den avlad här i vårt långa land, för på den nästan helt avskavda etiketten kan man skönja ett svagt; Made in Sweden. Och jodå, den ville visst följa med mig hem! För bara en enda Selma (får passa på att kalla tjugorna så innan de byts ut:) fick den lilla vasen en ny adress. Förhoppningsvis är den rumsren...

Jag är så svag för sådana här små charmiga gravyrer. Det vet ni som följer med mig lite grann. Nu har alla i min lilla familj en var, skulle man kanske kunna säga. För det Här! är så klart jag -  på pricken! Hm. Och Här! hittar ni Mannen upp i dagen, så när som på ett par skäggstrån då...


-Jaha, och vad ska du ha den till? Frågade mannen något oförsynt, när jag stolt visade upp mitt nya lilla husdjur. -Ska du servera (den andra) katten mat ur den då? Vilket oförskämt förslag! -Det är ju en sån söt liten vas, försökte jag. -Inte om du häller kattmat i den, kontrade han. Vilken fräckhet! Särskilt mot katten.

Men han är förlåten, mannen. För idag lånar jag en av hans strofer igen. Några rader som jag tycker mycket om. Hoppas att ni också gör det.

jag tar min kvällspromenad
i nya kvarter
grå katters mörker har
sänkt sig ner på
brevlådenivå
radhusens fönster öppnar sina
ögonlock
tittar ut men
låter oss se in desto mer - i vardagsljuset
Clawfinger i lurarna
manar på stegen aningen
hastigare
"such a wonderful world
wonderful
wonderful
wonderful"
viker av från gångbanan
ut på Östra Parkgatans trottoar
för att i nästa moment se in
genom köksfönstret i
hörnhuset
där står hon
lurar över öronen
diskmedelskum upp till
armbågar
gungandes precis i takt
till nästa låt
"sad to see your
sad to see your sorrow"
jag stannar till
precis för att se
henne vända sig
åt mitt håll
precis för att se henne se
troligen
sig själv i fönstret
precis för att se hennes
läppar
röra sig
precis till
andra versen
som precis överröstar
bilen som startar upp

uppfarten
till nästa hus
jag tar några steg
igen för att se
i vardagsrummet
där sitter han
i vita ljuset
Aschberg fladdrar
förbi kommenterandes
något hos grannen
så jag går vidare
i avgasångorna
från den gamla Saaben därframme
och jag är varken
döv
stum eller
blind

/mannen 




så hörs vi, när jag har hunnit baka lite och äta tårta,
tillsammans med den något äldre mannen.
:)
/helena



ps Hoppas att det gick bra att läsa "de stulna raderna ovan", egentligen kommer de kanske ännu mera till sin rätt framförda på scen. Poesi på scen. Estradpoesi!

3 kommentarer:

  1. For et stemningsfullt dikt! Nydelig katt! Jeg er også veldig glad i gravert glass, har samlet på meg en del vaser på loppemarkeder, men aldri noen så fin som din dansende kvinne!Når mannen min sier; hvor skal du ha den/det, sier jeg: nå høres du ut akkurat som en gubbe! Han har ingenting han skulle ha sagt,heller, han har selv en jaguar, og en låve full av skrot. Heter det låve på svensk?

    SvaraRadera
  2. Vilken fin dikt!!

    En sån söt kattvas, är den från Rävlandaauktionen? Hade tänkt åka dit igår men sambon ville hem o fixa fönstren istället..

    Tack för tipset om Leena Lehtolainen, ska kolla hennes böcker!

    Trevlig helg!

    Kraam Jenny/Hemma på Kråkered

    SvaraRadera
  3. Lise: Visst finns det en fin stämning i mannen mins (litet norskt språkexperiment:) dikt? Han blev glad när jag sa att ni gillar den!
    Och visst är hon fantastisk, mitt glasalterego - stolleflickan! ;)

    Mannen min har "bara" en liten toyota och en gitarr, så jag kan inte säga åt honom som du kan med din "gubbe"...

    Låve? Är det lada månntro?

    Allt gott!



    Jenny: Näedu, inget Rävlanda denna veckan för mig heller. Men i onsdags var vi på en annnan auktion, i en annan liten håla på landet, på fel håll, från ditt håll sett :). Det ligger mer på gränsen ner mot småland.

    Så du har alltså inte läst något av Lehtolainen - än, vad kul och spännande du har framför dig! Du kan ju dessutom läsa på orginalspråk, din fuskis ;)

    :)
    /helena

    SvaraRadera