måndag 29 augusti 2011

Ordlös


Vill hitta ett par ord
har letat hela dan
men min tunga är inte snäll
vill inte komma ut och leka alls
Den känns svullen och dan
Kan den vara med bostavsbarn?
          Vill bara stanna hemma med mamma Knipkäft och pappa Gomförsegling,
i den lilla gluggen längst bak, sitter lillasyster Stum
Orden har utegångsförbud!
sitter bakom tandgnisslargallret -
skakar när jag försöker locka fram ett endaste litet s
ett litet och sött s
Ingenting hörs -
hela alfabetet är kidnappat 
          av ett enda långdraget; sscchh!

Jag kapitulerar
hittar inte en enda mening med det här
tänker att imorgon är en annan dag...
gnuggar jag suddgummit bak och fram
och hoppas att ett bortsuddat Ah eller Åh ska ljuda
Lägger huvudet på sned
får orden att trilla ner
          i ett hål
          strax här brevid
en grop för lyckliga små stunder
:)
smilgrop.
/helena

2 kommentarer:

  1. ER det ditt eget dikt? Jeg likte det veldig godt:), men kjenner meg overhodet ikke igjen i det. Her tyter ordene ut, av og til uten styring. Ha en riktig god dag, Helena

    SvaraRadera
  2. Lise: Rara du, så glad jag blir att du tycker om mina ord! För visst är de mina. Och munnen på bilden är också min! :)

    När det är någon annans text som jag "lånar" anger jag alltid det. Gärna med en länk därtill, om sådan finns.

    Annars förstår jag hur du tänker, jag har oftast också en massa meningar som trängs härinne, men det är inte riktigt alltid jag tycker mig hitta de rätta formuleringarna. Ibland vill orden i huvudet inte falla ner fint på pappret. Ibland spelar det ingen roll hur MÅNGA ord man har, när de inte vill komma ut i rätt ordning. Om du förstår hur jag menar.

    Sa jag tack, för fin kommentar? :)

    /helena

    SvaraRadera