tisdag 16 augusti 2011

Kort att bli glad av!


Allt började med en liten tur till Myrorna, där hittade jag tallrikar av lite olika slag, som dessutom matchade färgen på bilen...


Mannen började visserligen dagen med att lyfta ögonen från morgontidningen till mitt morgonrufsiga jag och konstatera: - Ikväll ska vi inte åka in till stan, Elfsborg har hemmamatch, det är dessutom derby... Behöver jag tala om att just igår kände jag alldeles särskilt för en liten tur till Myrorna, som ligger "farligt" nära Borås Arena... Hm.
T o m träden hade klätt sig i gult dagen till ära.


På parkeringen till det stora ICA:t fanns det dock lite andra färger. Där mötte jag dessutom ett stort gäng Göteborgska änglar, de hade så bråttom till matchen så inte ens kameran hann fånga dem. Men helikoptern som cirkulerade ovanför alltihopa, den fångade jag. Ser ni inte den? Där mitt i allt det gråa...?

Inne i affär'n stod prinsessorna som trollspön i backen!


Min blick drogs så klart till alla färgglada omslag av alla de slag...


Många kvinnor...


...men en och annan man kunde också siktas... Modiga Patrik Sjöberg stod inklämd mellan deckardrottningarna. Och Mikael Wiehe öppnade famnen för oss. Men finast av männen var nog ändå Barbapapa, vad kan egentligen vara vackrare än en rosa man? :)


Mia Bengtsson verkar föredra en glad, virkad, japansk liten vän? Amigurumi!


Även om den höga höstluften är på väg, så kämpar de gröna sommarattributen fortfarande för att hålla de ljumma vindarna kvar.


Och jag blev så lycklig av att se att ICA har tagit in de här korten! Så lycklig så att jag inte såg att ett motståndarfan stod och lurade bakom kortställningen...

Tror ni att det blir kottar nu, jag menar ekorrkottar. Hoppas bara att min skugga inte skrämde de kära tu.


Varför blev jag då så lyrisk över några små papperskort?!? Jo, för att bakom alla korten står (inte bara ett Änglarna-fan;) utan framförallt UNICEF! Den hjälporganisation som alltid har legat mig varmast om hjärtat. Jag tycker om informationen de skickar ut, det har fått mig att bidra med både en och annan krona till utbildningsmöjligheter för flickor i Nepal och en och annan livräddande nötkräm. Tänk att ett par nötkrämar kan göra så stor skillnad. Många är också gångerna som jag har handlat presenter och julkort, paraplyer, kepsar och en massa andra bra saker i deras BUTIK. Heja!


-Swisch, sa det bara så var kvällen på stan slut. Vi åkte hem och fick mat på bordet! (Tack vare att mannen såg till att handla x-antal livsnödvändiga förnödenheter - medan jag sprang runt som en stolle med kameran) Vad var det då jag shoppade inne på Myrorna? Jo, en litet fat ifrån Danmark. Royal Copenhagen. Inte direkt ett fynd, men vad gör det när pengarna går till välgörenhet? Och visst det är en Morsdags-tallrik, men vad gör det när motivet är så alldeles särskilt fint? Mother's Day 1978, står det på baksidan. Och förresten tycker jag att det borde vara alla fina mammors dag lite oftare än bara en gång om året! Tänk bara på vilket otroligt bra och viktigt "jobb" som de gör - varje dag.




så hörs vi snart.
:)
/helena




ps "- En bonde gul! - En bonde svart! - En bonde svart och gul! Fy fan vad han är ful!!!" Usch,
vad är det där för osofistikerat språk tänker ni nu... jo, det var precis så som de sjöng, övade inför matchen kan tänka, alla de där "Änglarna" som jag mötte på parkeringen.

5 kommentarer:

  1. Jeg liker din bilde-historie, en slags dokumentar fra dagen din! Liker å se det:)

    SvaraRadera
  2. Ekorrar ger mig rysningar just nu efter att ha sett vad katterna knaprat på. De är inga vackra lik om man säger så :( Men bilden du visade var desto sötare!
    Ha det fint Helena!
    Kram Cecilia

    SvaraRadera
  3. Katrine: Vad kul, att du gillade att följa med på min lilla shoppingtur. Billig blev den! Bara 25 second hand-kronor för den lilla tallriken! Resten på fotona shoppade jag bara med ögonen ;), via kamerans lins.

    Cecilia: Hej du rara! Usch, de verkar vara riktigt glupska dina katter... har ni ingen Whiskas i Västerås? ;) Men så är det ju, hur söta och goa gosedjur vi än tycker att de är, så är de ändå "utbildade" jägare, på hög nivå... men söta är de! Ekorrarna alltså. ;)

    /helena

    SvaraRadera
  4. Jag var på väg att också fota Myrornas logga på lastbilen i dag men regnet kom...och chansen försvann...men du fångade en bra bild.!:-)

    SvaraRadera
  5. Gila: Ja, vad är det de brukar säga? "Great minds think alike!" :). Jodå, det var nära att vädrets makter satte P för min version av vår bildidé också. Som du ser på en av de andra fotona var himlen färgad något grå...

    /helena

    SvaraRadera