torsdag 9 juni 2011

Sommarhyllnigning


Jodå, idag pekar allt svansen lite mer uppåt igen.*ler* Redan igår kväll tog mannen med mig på en utflykt som fick svansföringen att höjas. En auktion till bredden fylld av saker & ting. Ett veritabelt pryl-Mekka. Där fick jag vrida och vända på ett par vackra föremål med Lisa Larson och Bertil Vallien som upphovsmakare. Bara det, tillräckligt för att vända humörskurvan uppåt igen. En uppåtgående trend som håller i sig i dag! Så klart shoppade jag mig lycklig... Jag köpte mig lycka för hela 150 SEK. Å då blev det ändå en liten "lyckoslant" över. En gul liten krabat med tassar fick i alla fall följa med hem. Han är fortfarande lite blyg, så honom får ni träffa en annan dag...

Kan inte låta bli att reflektera över om det skulle finnas någon där ute som läser här inne och helt har dissat något som ingen i min generation har missat: IRONI. Tänk om någon på allvar tror att mitt välbefinnande, på ett djupare plan, skulle vara kopplat till shopping och prylar. Hm. Då får de väl tro det då eller gå en kurs hos någon i generation X. Call me! :)

Nästan så att jag går runt och nynnar lite idag. På någon obskyr reklamslinga, tyvärr. Försöker omprogrammera melodiradion där upp i knoppen genom att lyssna på den här underbara Bobbie Ericson- kompositionen. Lyssna!Och titta på de vackra bilderna av ytterskärgården, som någon vänlig själ har lagt upp. Häromdagen när, nästan, alla blå/gula fanor stod i givakt var vi på en konsert, en riktig sommarhyllnigning, hi,hi, råkade först skriva sommarhyllnig istället för sommarhyllnin osv. Så då blev det sommarhyllnigning! Har jag skapat ett nytt ord? Kul.

Utskärgård var en av de instrumentala styckena som spelades och, förstås, många klassiska verk av både Alfvén och Pettersson-Berger. Hyllningarna hölls både i Jussis kölvatten; Till havs och på land hittades både det ena och det andra :
Uti vår hage. Den blomstertid nu kommer!

Efter konserten skyndade vi hem för att inte missa CSI. Värmde lite soppa på burk. Lite senare såg vi en snutt av den underbara, men långa, familjefilmen om Pinnochio. Missa inte den! Med den supersöte Robbie Kay som den lille långnäste pojken och superskådisen Bob Hoskins som Geppetto (hans engelska uttal av Pinnochio låter så roligt:) En typisk svensk nationaldag m a o. En fin dag!

Fick klara flash-backs till skolavslutningarna i mitt liv, när vi satt där i det svala, vackra, sakrala kyrkorummet. Vilken sommarstämning! Prästen höll tal till vårt vackra mångkulturella land och förklarade att flaggstångslinan hade blivit kapad natten innan, så det var därför som flaggan inte var på topp därutanför. Om nu någon hade undrat. - Ni är för roliga! sa han vidare ifrån sin upphöjda position, när det inte var en enda som räckte upp handen, vid frågan om någon saknade att flaggan inte var hissad. Lite kul. Sångstämmorna var dock på topp. Det såg kören till. Borde det inte vara skolavslutning lite oftare här i livet, eller vad säger ni "kids"?


Så hörs vi snart.
:)
/helena



ps I köket kan man fortfarande, så här ett par dagar senare, ta ut sin uppvärmda mat med den lilla grytlappen om man vill... Undrar om Maria har en sådan i sin samling tros?

4 kommentarer:

  1. Haha, jeg synes jeg ser svansføringen! Jeg er redd for at ironi som holdning og virkemiddel blir vanskeligere å forstå for de som er yngre. Vi har oppdradd våre to barn med et skjevt blikk på livet, men de har mange kamerater som ikke skjønner ironi i det hele tatt. Hvorom allting er, man kan i alle fall kjøpe seg litt lykke, i alle fall for en stund! Jeg pleier å si at den som tror at lykke ikke kan kjøpes for penger, har aldri kjøpt seg røde sko. Ha en fortsatt høy svansføring!

    SvaraRadera
  2. hej. ursäkta dröjsmålet...det var mkt med min utställning på kolonin. ;)
    screentrycket med äggen kan bli ditt för 400 kr+moms. den är inte uppspänd på duk så det jag skickar det i brev. är du intresserad så ber jag dig att skícka adress så skickar jag bankgiro-nr. den finns bara i 3 st upplagor och alla ser olika ut. ha det gott bland alla små och stora kanonfynd! vi ses mera i bloggvärlsen hopas jag.
    see ya.
    //Kristiina

    SvaraRadera
  3. For en fin dag, og en fin grytlapp! Ironi er et bra virkemiddel, men barn og eldre forstår det ikke alltid...
    Fint at svansen peker oppover:)

    SvaraRadera
  4. Lise: Ja, tänk att ironins uppgång och fall var så dramatisk!? Bra att ni fått era barn att se "med lite skev blick" i alla fall, det kommer ge dem "övertag" på deras jämnåriga, det är jag övertygad om!
    Ha, ha du har så rätt, lite lagom lycka går så klart att få även för en svensk peng ;). Har för mig att jag ägde ett par röda skor en gång i tiden... för längesedan.

    Kriistina: Åh, de fina äggen ja... tyvärr är sommarbudgeten tajt, 400 kr är visserligen ett väldigt bra pris, men jag måste nog avvakta till framåt hösten. Behöver ju ha en liten slant över till sommarens loppisar & auktioner.;) Och så kanske jag måste äta lite också... Skämt åsido, jag har fastnat för flera av dina verk, bl a något som hade temat balansakt?, eller något liknande. Har haft lite ont om surfingtid de senaste veckorna, annars brukar jag titta in hos dig titt som tätt och det tänker jag fortsätta med! Lovar att lämna små spår också. :)

    Katrine: Vi har väl lite att lära av er norrmän vad det gäller nationaldagsfirande... ;) Men jag tycker det är lite gulligt att vi firar lite lugnt, så där. Jag tog ju i alla fall fram grytlappen min... Vi ses på en blogg nära dig! ;)

    Glöm inte att hålla svansen högt, alla sköna bloggkvinns!!!

    :)
    /helena

    SvaraRadera