tisdag 21 juni 2011

Det är en djungel där ute

Jag tror bestämt att jag skymtar en kyrka, där bortom papperskogen...
Coffee time!
Fattigbössan
Ser ni den blyga bloggerskan? Inte? Behöver ni glasögon, eller ?
Fika - med utsikt över kloka ord, åt ena hållet...
... och utsikt över unga män i ring, åt andra hållet.
Vi fick sällskap... lite långrandigt. Och utdraget.
Mannen tyckte det var viktigt att dokumentera att himlen verkligen var blå
Lika blå som en av flickornas balklänningar faktiskt, men hon stod lite skymd
Inga pärlor på porten, men fin var den.
Det är mycket som man ska gå igenom... här i livet...
Arkitektur som tål en närmare titt!
R.I.P i den lekande solens glans
Nästan ordlöst - vackert
Mannen ville inte riktigt släppa ut mig igen. Galghumor? Dödskul? Hm.
Nä, det går inte att zooma med mobilen...
...men jag tror i alla fall att det var ifrån det här vackra ängstaket som Madicken hoppade en sommar
Det var så varmt... så jag var bara skuggan av mig själv
Ah, "det är vattenpumpen, Gerd"!
Men mannen visade lite aqua-attityd
Vi gick runt knuten...
... på ett gammalt vackert hus...
...nyfikna på vad för vackert som vi skulle finna på andra sidan?
Former som jag inte vill missa!
Skuggorna fortsatte att gäcka oss
Och vissa män är verkligen värda sin vikt i... sten?
Fler nöjen lockade...
...men när solgult började gå mot skuggult var det dags att: call it a day!
Snart var vi tillbaka i betongdjungeln igen
Självaste Kitty hälsade oss välkomna hem! Hello!

Kommer ni ihåg när kroppen och jag var på äventyr, för ett par, tre veckor sedan? Då fick ni bara kika in lite igenom det hjärtformade nyckelhålet, så jag tyckte det kunde vara dags att ni fick följa med på resten av utflykten också! Till ett riktigt smultronställe, fyllt av minnessmultron att trä upp på tanketråden!

"- Se, glora och sedan dö!" Sa någon vitsig man i min närhet en gång. Apropå att det finns så mycket fina kyrkor i vårt avlånga land. Nu är inte detta Seglora-kyrka, den står ju på Skansen numera, även om själva Seglora fortfarande ligger kvar här i närheten...
"Du som ser wid denna vägen
En Guds boning wälbelägen
Gif med nöje om du har
Så skal I Herren sjufaldt löna
Samt med nåd och lycka kröna
På hvad väg och stig du far"
Så står det på den gamla fattigbössan. Nåd & lycka minsann. Jojo.


Platsen som inte bara rymmer den lilla kyrkan, utan även Borås Museum, heter Ramnaparken och är ett helt litet rekreationsområde. Här finns friluftsmuséetByggnader ifrån 1600-talet. Här finns en sjö med en motionsslinga runt. Exotiska fåglar att titta på. Och några alldeles vanliga änder, för oss som föredrar det. Lekplats och ett fik som är öppet ibland. Här hittar ni, med dåligt lokalsinne, en karta. (bättre lite dåligt lokalsinne än ett rent vansinne, eller hur det nu var..:)

De tre musketörerna, Rid i natt, Klas klättermus (Hackebackeskogen), Madicken och favoriten Ronja, ni vet hon Rövardotter'n, är några av alla de friluftsteater-föreställningar som har satts upp här i parken, om somrarna. Regnstället har fått mycket utomhustid just här, skulle man kanske kunna säga.

I år sätter kulturföreningen Tåget upp Djungelboken, enligt ryktet en lite allvarligare version än Disney's. Låter spännande, tycker jag! Se bara här! på den fina affischen. Och skynda, fynda biljetter, för det pågår bara i ett par sommarveckor framåt.

Och den här utställningen tänker jag inte missa! Tur att den pågår ända till oktober...

så hörs vi snart.
:)
/helena

ps Blir ni sugna på lite fler bilder ifrån den lilla staden? Här kan ni följa med in till sta'n - klick!
pps Vad har ni för smultronställen?

4 kommentarer:

  1. Det var en fin utflykt.
    Det är bland det bästa jag vet. Att åka tillsammans på utflykt. Utflykt betyder oftast att kaffe intas någonstans med godsak till ;)

    Tack du rara Helena för dina ord som du lämnar efter dig. Det är alltid någon liten knorr på dem och det gillar jag.

    Dagens skratt: det går inte att zooma med mobilen

    SvaraRadera
  2. Vilket mysigt ställe, jättefina bilder ni tagit oxå! Tack för att vi fick följa med:)

    Mitt smultronställe är faktisk området kring Nääs slott inte så långt från där vi bor. Vacker miljö och vackra hus, nu har de dessutom gjort en sjöpromenad på 8km runt området där man kan cykla eller promenera.

    Tack för goa ord om våra ler och långhalmkatter Gösta och Elvira:)

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  3. Fin utflykt! Vårt bästa smultronställe är en sjö som ligger mitt ute i skogen. Det är långgrunt och alldeles klart vatten. Och bäst av allt.. man är alltid ensam där. Kram till dig och ha en fin midsommar!

    SvaraRadera
  4. LiseLotte: Ja, precis min poäng; att man inte behöver åka långt för att hitta guldkornen i tillvaron. Det svarta guldet, kaffet, kan ju med fördel intas på vilken härligt grön plätt som helst!! ;)

    ps. Det går ju verkligent INTE att zooma...

    Jenny: Vad kul att du gillar våra bilder, jag har tagit alla utom den på himlen...och den på bloggerskan då. :)
    Nääs slott, det låter spännande. "Små" fina slott finns det ju faktiskt också en hel del i vårt avlånga land. Lite som bortglömda skatter, de som inte bara fungerar som privatbostäder alltså. Vi bor ju ganska nära Tjolöholm, ändå har jag aldrig varit där som vuxen. Dags att ändra på det nu då! Bra tips, slott it is!

    Julia: Åh, finns det några sådana "orörda" platser kvar, det låter som ett helt underbart ställe! (kan du inte bara viska lite tyst, bara till mig, var denna pärla ligger... sscchh ;);)

    /helena - med knorr, även på svansen! :)

    SvaraRadera