fredag 6 maj 2011

Veckan är till ända



-Den enda man för vilken jag har lidit, var över 60 år gammal, vindögd och flintskallig.
-Och honom älskade du?
-Nej, men han var min tandläkare.

Lite humor anno 1922 kan det vara något att starta upp helgen med tros? Hoppas bara att ingen av oss behöver tänka för mycket på just tandläkaren, under helgen. Oavsett hur han ser ut...


Vi hörs
:)
/helena



ps Teckningen med text är hämtad ur boken "Svensk Humor under 100 år", En kavalkad i ord och bild. Sammanställd av Per Erik Lindorm. Lars Hökerbergs Bokförlag, Stockholm 1948.

2 kommentarer:

  1. Fullkomligt underbar! På alla vis. Jag skrattade högt, inte bara för att det var roligt utan för att sånt här gör mig lycklig- kombinationen av kvickhet, bilder och som grädde på moset är detta från 1922.

    SvaraRadera
  2. Smultron: Vad kul att du gillade "den lilla baken" med tandläkarskräcktext (vilket ord, finns det i saol, tros?!:) Jag lovar att det kommer mera ur denna sköna bok, så småningom. Svenskar påstås ju vara lite lagom humorlösa emellanåt, men boken täcker ändå upp hela hundra år... så den är rätt tjock trots allt. :)

    /helena

    SvaraRadera