söndag 22 maj 2011

Ett äpple om dagen & lite Monica


Igår när jag satt här vid laptopen och skrev så råkade TV:n stå på lite i ögonvrån. Jag lyssnade bara med ett öra, det var visst fråga doktorn, med en intervju med Babben, bl a. Men så kom det någonting som fångade hela min uppmärksamhet, båda öronen blev intresserade när Monica Z dök upp i rutan. Ja, båda ögonen också. Det var Minnenas Television som sände en liten konsert med den oförglömliga världsartisten från de djupa skogarna i värmland. Den varma, dova, rörliga Zetterlundska rösten! Unik. Säregen. Precis som Tage Danielsson sa; "...Ett lingonris som satts i cocktailglas...". Visst, så var hon. Monica!

Programmet var från 1969 och trots att det fanns i Svt:s arkiv så hade det tydligen aldrig visats tidigare?! Det riktigt strålar om henne här. Det blonda håret nästan som en gloria runt de glada ansiktsdragen. Precis så vill jag minnas henne. Som hon såg ut under denna spelning. (ett år före min födelse:) Tydligen var hon nyförälskad! Det förklarar fnittret och det extra glittret i ögonen. Synd bara att jag inte lyckas hitta detta på SVTplay, om ni nu missade denna repris som sändes klockan halv sex en lördagmorgon?! Här hittar ni i alla fall ett avsnitt där Monica Z uppträder ihop med ingen mindre än Louis Armstrong. (ca 40 min in i programmet)

Annars kan ni väl lyssna lite på henne! Och titta på de fina bilderna. Här sjunger hon en av mina favoriter ; Gröna små äpplen, med svensk text av Stikkan Andersson. En hyllning till vardagskärleken! Kan väl passa även på en söndag?

Och vill ni höra originalet Little green apples, så hittar ni en fin version med Frank Sinatra här! (bra tips att hosta om man vill övertyga folk om att det verkligen är live!)

Och tillhör ni, liksom jag, de där dinosaurierna som gillar att lyssna på CD:s så köp gärna det fina samlingsalbumet; Det bästa med Monica Zetterlund (2005). Kostar bara 49:- på Ginza!?! Och en del av behållningen från försäljningen går till Monicas Minnesfond. Fint.


Zetterlunden, har ni hört talas om den? Det hade inte jag. Gå in här och läs om den spelande parkbänken. Vad hade Monica tyckt? Om att rumpan kan starta musiken? Förmodligen hade hon, också, fnissat.



så hörs vi snart.
:)
/helena


ps. Mitt fina äpple, som ni ser på bilderna, är en ljushållare. Och jätteömtåligt. Jag hade två ifrån början... När mannen ska dammsuga springer jag fram och plockar bort det sköra äpplet. Sedan brukar jag hitta det efter ett par dar, eller så. Instucket bland kuddarna i soffan...

3 kommentarer:

  1. Åh, Monica! En favorit, och Gröna små äpplen är ju bara bäst. Har faktiskt inte lyssnat överdrivet mycket på hennes repertoar, mer än just den låten :)

    Vilket fint inlägg, man blir ju SÅ sugen på att se klippet du nämner... Kanske dyker det upp på SvtPlay snart. Har för mig att Minnenas Television liksom har en egen "avdelning" - Ska kolla upp detta.

    Tycker definitivt att ni ska ta en tripp till Kinnekulle och guldkornet Kinnekulle Antik (i det lilla samhället Västerplana) i sommar. Fin natur och mycket annat sevärt, den milsvida utsikten om inte annat! Ha det gott //Petronella

    SvaraRadera
  2. Tack snälla du för dn jättefina hälningen. Jag blev såå glad och faktiskt lite rörd. :) Jag skulle nog slå er i den där tävlingen efter det här ;)

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Petronella: Lyssna mera på Monica! Du kommer inte att bli besviken. :) Tänk att hon gjort flera skivor på engelska, också. "Walz for Debbie" är kanske den mest kända. Tyvärr har jag inte lyssnat så mycket på det internationella, mera på de svenska "örhängena"

    Västerplana? Har aldrig hört talas om detta "plejs". ;) Nu ska jag definitivt övertyga mannen om en Kinnekulleutflykt!! Tack för fint tips!

    24seven by Helena är det väl, också?:) Vad bra att du blev glad! Du skulle säkert klå mig i antal stater i alla fall. Mannen är som sagt lite vassare, han brukar klara ca 45 st, nästan utan att tänka efter. Hm. ;)
    Kul att du tittar in!

    /helena

    SvaraRadera