onsdag 27 april 2011

Golden Harvest


Daffodils, bara smaka lite på själva ordet, visst är det ett helt underbart ord?! Alldeles för underbart för att bara existera under den korta påskhelgen, tycker jag. Så min skavda, slitna, men ack så vackra tavla får nog stanna kvar på sin framskjutna position i hemmet under hela våren och en bit in på försommaren, också.

Inte alls långt härifrån ligger Fagerås, ett ställe på landet som handlar väldigt mycket om påskliljor. Varje år sätts mellan 20.000 och 50.000 lökar i jorden!!! Gå gärna in och läs mer och titta i deras fotoalbum, vilka närbilder! Eller åk dit om du har möjlighet. Tydligen blommar det som mest nu i slutet av april och fram till mitten av maj. 85%-ig blomning var det igår när jag senast spanade in deras informativa hemsida. Trodde aldrig att JAG skulle använda ordet spännande i samband med blommor, för till skillnad från min mamma har jag inte speciellt gröna fingrar, äpplet föll långt ifrån päronträdet,:), i det här fallet,  men visst låter det lite spännande, med så många lökväxter i blom? På en och samma plats dessutom. Att det är fritt fam att åka dit och njuta av prakten, mot en nätt summa, är väl det som låter mest exciting i mina öron!

Redan 1804 lät William Wordsworth sig förföras av de gula skönheterna. Det var nämligen då som han skrev det berömda poemet "I wandered lonely as a cloud" eller som den populärt kallas "Daffodils" alt. "The Daffodils". Vad säger ni ska vi inte ta och njuta av den, genom Jeremy Irons ljuva stämma?



Jag såg ett så bra och spännande, tydligen ordet för dagen, program på tv igår; KonstDeckarna. Har ni missat det första avsnittet som handlade om en tavla som, kanske, var målad av Monet, så kan ni kika på det här på SVTPlay. Gör det! För detta var verkligen ett både intressant och spännande program, om man är intresserad av konst. Otroligt vilka metoder och kameror det finns idag som hjälpmedel för att identifiera/bekräfta konstnären bakom verket. Nuförtiden kan man, bokstavligen med teknikens hjälp "se" genom dukens färger och "känna" konstnärens penseldrag. Ett program för alla oss historia/konst/antik-nördar. Jajamen.


Gult är fint.
så hörs vi snart.
:)
/helena



ps Det bästa med min daffodil-tavla? Priset? Nja visserligen kostade den inte mer än en tjuga på auktion, men det bästa måste väl ändå vara att den aldrig slutar blomma... oavsett nyansen på mina fingrar.

ppshttp://www.poets.org/ kan ni hitta en lämplig dikt för varje tillfälle. Bara att gå in och söka på ex.vis våren eller kärlek eller vad ni vill. Fast på engelska då. Superspännande sida. Jo, jag lovar.

3 kommentarer:

  1. Vilken upplevelse det måste vara att komma till ett sådant ställe och se alla blommor blomma samtidigt. Wow så snyggt! :)

    Tjusig tavla också. Jag gillar tavlor väldigt mycket men jag har fortfarande inte hittat någon som jag vill hänga på mina egna väggar här hemma... måste leta vidare :)

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. Kerstin: Tack! Visst är den. Slänger en blick på den då&då, emellan mötena med dammsugare och tvättmaskin. Lite skönhet mitt i vardagen, är väl precis vad vi behöver lite till mans...och kvinns.
    :)

    Jenny: Jag har faktiskt aldrig varit på Fagerås fast jag bara bor 7 mil därifrån (och mina föräldrar bor ändå närmre...) Vi får se om vi lyckas ändra på det, innan årets skörd har vissnat. :)
    Annars kan man ställa tavlorna på ett staffli eller som i detta fallet på ett notställ.
    Har du kikat något på Konstbolaget på webben, de har en del intressant och prisvärt.
    Mitt hjärta klappar så klart hårdast för vintage-inköp, även, av tavlor. :)

    Förresten, kul att ni kikar in, båda två!

    /helena

    SvaraRadera