onsdag 9 mars 2011

Ha den äran!


Mona skulle nog inte få rosor, jag tänker mig att efter allt som hänt, särskilt det sista halvåret, så vill hon kanske aldrig se en röd ros mer i hela sitt liv?! Jag tror att jag skulle ge de taggiga skönheterna till Barbro istället, hon verkar vara en kvinna som verkligen vet att uppskatta blommor. Enligt vad jag hört så brukar hon dessutom själv blommografera till höger och vänster, till människor hon gillar och uppskattar, vad jag har förstått, så hon skulle definitivt få rosorna!
"Poesi på väg" (här var det visst lite billigare!), dikter i Stockholms tunnelbana och bussar, känns inte det som en passande bok till Mona S? Jag tycker mig komma ihåg något om en butler på just tunnelbanan....

Så vad är det jag svamlar om idag då? Jo, jag funderar lite på hur det vore om man skulle fira sin födelsedag tillsammans med, några andra, sköna marskattor :). Ja, ni vet lite så där som de gör i Go'kväll på fredagar, bjuder in sina drömgäster, levande eller döda, på trerätters. Nej, så gammal är jag inte, än, så att jag följer det pogrammet slaviskt, varje kväll. Bara någon enstaka fredag eller lördag då bl a Ebba von Sydow, leder en upphottad version.

Jag tror jag föredrar några mycket levande gäster, gärna kvinnor, så här dan efter dan! Här är hela gästlistan, om jag skulle ångra mig och vilja ha en stor tillställning. Mona och Barbro har jag redan nämnt, sedan skulle nog Lisa få komma, det kan ju vara kul med någon som är lite yngre också... Till sist, får nog fräscha upp min gamla skolfranska först bara, Juliette! Hon pratar förstås bättre engelska än många andra.

Vad vi skulle äta vet jag inte, en blandning av allas favoriträtter kanske, men till efterrätt skulle det definitivt bli något med Chocolat...

Vad skulle vi då prata om? Förmodligen ditten & datten, väder & vind, tissla & tassla. Om män, eller kanske karlar. Om musik  och en och annan favoritfilm och favoritregissör skulle säkert också avhandlas. Kanske bäst, ändå, att undvika för mycket snack om politik, det kan lätt bli lite hetsigt då och en lugn och harmonisk stämning vill man ju gärna ha runt sitt middagsbord. Eller hur?

När vi sedan sitter där efter maten, förmodligen så där "knäppa-upp-översta-knappen-mätta", så känns det som att det är dags för lite underhållning! Lisa får gärna sjunga något lugnt från den här, nya "Violent sky" och om Lill-Babs orkar får hon gärna riva av minst ett par stycken, hon har ju lite att välja på vid det här laget. Att hon orkar är det nog ingen tvekan om, finns det någon som utstrålar så mycket energi som hon? Fast hon är född samma år som min mamma! Hoppas att hon sjunger den här, för snart är det ju April, eller också denna, så klart!

Vad ska då jag bidra med, till underhållningen tro? Jo, det får bli en dikt, en uppläsning ur redan nämda diktbok, det blir svårt att välja, bland de 147 poemen som blandar klassiker och modernt, utländskt och svenskt, Nobelpristagare och nybörjare. Jag hittar till slut en liten pärla av Edith Södergran:

En Önskan

Av hela vår soliga värld
önskar jag blott en trädgårdssoffa
där en katt solar sig...
Där skulle jag sitta
med ett brev i barmen,
ett enda litet brev,
Så ser min dröm ut...




Så hörs vi snart.
/helena



ps Miss Esmeralda skulle också vara bjuden, i alla fall på efterfesten :). Ja hon heter så den vackra Silhouette-damen, på bilderna, Enid Elliot Linder skulle också få en kopp kaffe eller två, det är hon som skapat damens skarpa siluett. Som jag köpte här!
pps poesi på väg går också att köpa second hand

2 kommentarer:

  1. Du skriver väldigt bra och många intressanta länkar!
    Må så gott i dag!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Malin: Tack! Blir glad och rodnar *ler* lite klädsamt över beröm. Tumme upp för att du, också, ska ha tur idag!
    /helena

    SvaraRadera