lördag 5 mars 2011

Frithiof & Ingeborg


Lite kärlek, kan det vara något? Hittade de här gamla korten ur en tysk?! version av Esaias Tegnérs nationalepos "Frithiofs saga". Jag vet inte så mycket om dem egentligen, tycker mest att de är så härligt gammaldags romantiska! Verket skrevs, i alla fall, redan 1825, mina kort är tryckta 1879. Totalt består eposet av 24 dikter, romanser, alla skrivna på olika versmått. Frithiof & Ingeborg heter den första dikten. Här, klick! kan du läsa alla de andra 23 också!

Mannen jobbar i helgen, så kanske läser jag en dikt eller två, i väntan på "the real thing"...
Om man är på lite oromantiskare humör, kan man ju alltid slå på Tv:n istället och titta på ett skidlopp eller två eller tre eller...


Njut av er lördag, vänner!
så hörs vi snart.
/helena


ps.Vill ni läsa lite fler väl valda ord av Tegnér, så hittade jag en rolig sida med citat här. Siten  http://www.livet.se/ är en sida som har samlat på ordspråk sedan 1990! Vilket initiativ!

2 kommentarer:

  1. Vilket intressant inlägg!
    /hemilge gästen

    SvaraRadera
  2. Hemilge gästen, eller ska det månne vara hemlige? :) : Tack! Vad kul att du, också, gillar lite kärlek i din lördagstillvaro. Spännande med hemliga besökare, jag är ju en sådan där nyfiken typ. :) Välkommen!

    /helena

    SvaraRadera