lördag 19 mars 2011

En värmande ödla


Ser just på nyheterna... en äldre kvinna, vars högsta önskan är ett lagat mål mat, gärna varmt...

Tankarna på de många sorgsna, men tappra överlevarna följde med mig ändå in på Myrorna i går. Både i form av en tacksamhetstanke över att ha förmånen att strosa in där en sväng på fredagseftermiddagen, medan de därborta kämpar för sin överlevnad, men österntankarna följde också med mig i blicken. Blicken som drogs mot den lilla ödlan. Den påminner lite om de österländska drakarna. Drakarna sägs vara en blandning av många olika djur, bl a med en hals som en ödla. Mer om de olika kroppsdelarna hittar ni HÄR! klick! Österndrakarna påstås ha 117 fiskfjäll, 81 är fyllda av yang, det goda och 36 är fyllda av yin, det onda.

Det sägs, också, att några av de värsta översvämningarna orsakades när en dödlig hade upprört en drake... Jag lovar att vara så snäll, så snäll mot min lilla ödla. Har nu strax förmånen att få dricka en kopp te. Varmt.



så hörs vi snart.
:)
/helena



ps Hur många gånger har jag inte lovat mig själv att inte gå in på loppisar en halvtimme innan stängning?! Antingen är man på det ena humöret; och köper ingenting och måste åka tillbaka dan efter (eller gå och gräma sig i dagar över varför man inte köpte det & det "viktiga, livsnödvändiga" tinget). Eller också är man på det andra humöret... det var jag igår. Kommer ut därifrån med en hel kasse med saker. Som jag inte behöver, billigt var det inte heller... Mjölkkannan hade en flisa i botten!  Ja, ja, pengarna går (förhoppningsvis) till välgörenhet. Och lite nöjd är jag, med en liten tupp och ett par småsaker som det står handcrafted på, visar dem en annan dag. Mest nöjd är jag med ödlan.

ps Om man vill läsa och begrunda över något lite intressantare än mina halvlyckade loppisrundor, så rekommenderas ett klick in på:  http://japanfakta.se/ UPPDATERING. Kanske bäst att påpeka att sajten inte verkar speciellt uppdaterad, inga fakta om dagsläget alltså, men en hel del intressant att läsa om Japan, innan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar