söndag 9 januari 2011

Två damer i köket


Jag fortsätter helgens tema :): Kontraster som berikar! På köpmandisken från Ingvar Kamprads internationella imperium... hittar vi "Husmoderns kokbok" ifrån 1923, utarbetad av Kerstin Wenström och utgiven av B.Wahlströms Förlag. Denna kokboksklassiker har uppenbarligen funnits i många hem, jag ser den ganska ofta när jag är ute på mina bondauktionsrundor. Här pratar vi förstås om recept på rejäl husmanskost! Inledningsvis får vi "Praktiska råd och Vinkar". Bara en sådan sak. Vidare hittar vi en förklarande "Ordlista", Där vi bland annat får lära oss att "Bardera"=ombinda med späckskivor. Visste ni det?

"Kokkonsten har till uppgift att på lämpligaste sätt bereda de olika födoämnen, som måste tillföras människokroppen såsom ersättning för de ämnen vilka alltjämt förbrukas inom densamma och som äro nödvändiga för kroppens bestånd och hälsa.

Ord och inga visor, vänner!

På sidan 385 står det att läsa "Middagsmatsedlar för festligare tillfällen". Fyra förslag, ett för varje årstid.
Jag gissar att ni vill läsa Vårens menyförslag. Har jag rätt? En lämplig söndagsmiddag framåt mars?
Alltså; På våren:

  • Smörgåsar
  • Hönspuré á la reine med hönsfrikadeller
  • Ungstekta foreller á la maitre d'hotel
  • Ångstekt kyckling med färsk grönsallad
  • Färsk sparris med rört smör
  • Ananasglass med makronkakor
  • Frukt, konfekt
Mmm, mycket mat, förmodligen skulle man bli mätt :). Nu gäller det bara att hitta en lämplig kock också!



Ha en fortsatt skön söndag. Så hörs vi senare.
/helena

Ni undrar kanske vem den andra damen är? Hon hälsar att ni ses i ett senare blogginlägg..:)

Glöm inte klicka in er här! för mer söndagsinspiration!

1 kommentar: