fredag 7 januari 2011

Med Ericsson på drömön


Det är någonting med den här tiden på året... som gör att jag måste byta till "Dreamy Island". Det är nämligen så att jag har en gammal mobil, en riktig raritet idag, bland alla Iphones och Ipads. Man kan nästan inte göra någonting med den... bara ringa & sms:a :). Inte surfa, inte ta kort, inte lyssna på musik och inte heller lägga in eller skicka egna bilder på/från den. Ett riktigt gammalt tröskverk med andra ord. Jag tycker om den, som en trogen vän och den får hänga med tills den slocknar.

"Dreamy Island" är en av de fåtal bilder som finns att välja på, till den gamla mobildisplayen. Den föreställer, som ni säkert räknat ut en ö med palmer på. Direkt efter att den sista champagnen är uppdrucken och de första nyårslöftena, säkert redan, är brutna, lägger jag upp den lilla ön i displayen. Det kanske handlar om en längtan till något annat. Något nytt, när helgerna är över och året fortfarande ligger helt oskrivet framför oss.
Eller också är det kanske bara dax att byta ut bilden med den uppkorkade flaskan på. Den har ju inte så lång hållbarhet...

Till alla hjärtans dag byter jag till det intensivt röda hjärtat, "Heart" & i början av mars kan jag, passande nog, lägga in "Fish in phone", då vi befinner oss i fiskarnas tecken och min födelsedag börjar nalkas igen. När våren sedan förhoppningsvis är redo att börja slå ut, ordentligt, då kommer "Boom Green" fram på den lilla skärmen. Det ser ut som en slags explosion  i grönt. Känns passande när allt knoppas och spricker upp! Sedan en storslagen blå blomma, "Petal", för att uppmärksamma att försommaren har kommit. Därefter min absoluta favorit; "Ladybug", ett så vackert namn engelskan har för vår nyckelpiga! Hon får vara kvar tills de höstkyliga kvällarna dyker upp.  "HipFlower", en orangetonad liten blomslinga, tjänstgör en stund på hösten. När mörkret faller tyngre och djupare och alla helgon börjar närma sig, är det dags för årets näst sista bild. "Candle", liten och enkel, lyser lågan upp i mobilmörkret :). Ett par dagar i slutet av året med "Party" (champagneflaskan). Så börjar året om med "dreamy island" igen. Varvet runt. Tills han slocknar. Min gamle trotjänare.

Längtande går  trängtande slår,
minnet & sinnet till ön med ständig vår.
Palmernas sus  vågornas brus
lika smekande, lekande står.
REFR.
Du min sagoö  solens gyllene ö, där jag fann,
vad allt jag vackert drömt.
Detta blåa hav, som så ofta gav
i en doftfylld natt pärlans skatt, som det gömt.
Än i fantasin smeker melodin utav toner,
som jag aldrig glömt.
Och när vi fått höst, hör jag jämt en röst  ropa i mitt bröst:
Kom till sagornas ö.
VERS 2:
Lagande le   frågande be
tindrande, glindrande ögon, jag fått se.
Uti min famn fick Du Ditt namn:
sagans drömmande, ömmande fé.
REFR.
Du min solskensmö  på min sagoö,
minns Du än en drömblå natt en gång,
när jag band en krans till Din månskensdans,
som vid lyckans hav Du gav mig under sång.
Drömmande och tyst blev Du när jag kysst
Dina heta läppar  gång på gång.
Varför jag ej vet,
men Din sorgsenhet  blev Din hemlighet
uppå sagornas ö.

Text: Bruno Laurell & Musik: Siegmund Dovell

Det gamla notbladet är ifrån 1929, en vals: Sago-ön. Kunde inte låta bli att skriva ner texten till den härliga gamla illustrationen, också. Det är lite Melodifestivalen 2011, släng dig i väggen! över den mer än åttio år gamla texten. Eller hur?  :)

Ute är det, i alla fall, lite varmare just nu, men längtar ni efter mer sol?, så kan ni ju alltid kika in, en sväng, på gårdagens inlägg också... om ni missat det.

Så hörs vi snart.
/helena

PS. Jag har varit lite dålig på att kommentera Era kommentarer den här veckan, sorry, men det beror bl a på att jag jobbat med en del långa inlägg..:) Jag uppskattar verkligen att ni kikar in & även lämnar ett litet avtryck i kommentaren, ni som känner för det. Tack!




                                                                                  
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar