torsdag 13 januari 2011

Knut.


Nu när alla tomtenissar definitivt dansar ut & bokstäverna hoppar fram ur vrårna igen. Önskar jag mig, som vanligt, mer tid och ro för böckerna. Och ork! Böckerna som står i hyllor och ligger i högar, lite var helst de får plats... många av dem helt olästa, en del lite snabbt igenomögnade. De väntar på någon, som aldrig riktigt får tid och ro nog... Konkurrensen från inredningstidningar, morgontidningar, Månadstidningen VI och den livsnödvändiga :) tidningen Kattliv etc. är stenhård!


Skolstartstider. Rivstartstider, för läsandet OCH skrivandet. Jag har, så länge jag minns njutit av orden. Sammanfogade till följder och ibland vidare till meningar som bildar stycken, flera stycken. Strofer författade av någon av alla dem jag gillar. Som Inger Edelfeldt eller Marcus Birro. Det är förresten Marcus Birros fel att jag började blogga! Hösten 2007, hade vi i vår lokala poesiförening, som mest sysslar med estradpoesi, bjudit in just Marcus Birro. Han var då ute på turné och berättade, från scenen, om sitt liv, bl a läste han ur sin bok "Svarta Vykort". Det var inför det besöket som jag började läsa Marcus blogg.( Som tyvärr är stängd numera...) Och på den vägen är det... Nä, vägen från läsandet av bloggar till skrivandet av en egen, är lite mer invecklad än så... och längre. Det tog tre år innan jag startade min egen blogg. Mer om det en annan dag, i ett annat inlägg.

Så jag hoppas att jag och alla med mig, som tycker mycket om meningarna, orden, stroferna och alla dess olika sammansättningsmöjligheter ska få både tid och ro nog... att umgås med bokstäverna, MMXI, eller som det heter i siffervärlden :) 2011.

                                          Nedtystarna

                                          Jag hade en dröm under min eftermiddagslur
                                          där jag utrotade varenda jävel

                                          Namngivna kritiker
                                          Falska vänner

                                          Och de värsta;

                                          Nedtystarna

                                          De som insett faran med din begåvning

                                          Hyenor på medelklassbergets yttersta avsats
                                          De som trampar där
                                          i cirklar
                                          Hungriga rovdjur
                                          som aldrig kommer någonstans

                                          Som därför bevakar sin del av berget
                                          med ett rabiessmittat djurs tidsbestämda grymhet

                                          Jag fick korn på dem
                                          Fick sikte och skottläge

                                          Vilade inte länge på hanen

                                          Sprängde sedan berget
                                          Strödde stenflisorna i havet

                                          Askan vit och mjuk

                                          Jag vaknade upprymd

                                         Skrivbordet resten av den dagen:
                                         En farkost som seglade, kantigt och vint
                                         som bröt alla vågor
                                         alla regler

                                                                                Skriven av Marcus Birro,
                                                                                ur diktsamlingen 43 Dikter.

Så hörs vi senare
/helena

ps. Skulle berättat historien bakom det auktionsinköpta lilla glasögonfodralet idag (se inlägget Middag chez Monet, i december), men jag tror inte att den får plats..:)
                                       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar