onsdag 19 januari 2011

Ringmärkt av Konsum


Jag tycker så mycket om min lilla fågel! Det finaste med den är att det finns en del av en gammal prislapp kvar, undertill. En prislapp från Konsum... hur bra och nostalgiskt känns inte det? Fischer stengods, konstaterar stämpeln angående artens :) ursprung.

Vasen är ett tröstpris, eller rättare sagt ett tröstköp...
En dag i höstas när jag gjorde ett litet besök på Myrorna, här i vår lilla stad, så fick jag syn på en så fin och  tilltalande vas! Alingsås keramik, handmade, var graverat i botten. 45kronor! Som hittat tänkte jag och gick glad i hågen fram till kassan, med vasen och ett par andra fynd i händerna. Strax under hundralappen skulle totalsumman stanna på, hade jag med mina begränsade huvudräkningsförmågor *ler*, kommit fram till. Expediten ser på mina varor och min hundralapp och säger; "Du vet att vasen kostar 450kr, va'?" Va', var precis vad jag också tänkte och sa. Jodå, jag hade läst fel på prislappen, där stod mycket riktigt fyrahundrafemtio! riksdaler. Jag kunde inte annat än att fråga varför den kostade så mycket? "för att det står handmade och en signatur i botten", blev svaret. Jag blev mållös...betalade mina andra små ting och gick därifrån.

Många gånger har jag "snubblat över" keramik från Alingsås, ofta med signatur och handmade stämplat på. Aldrig har priset varit speciellt högt, varken på live-auktioner eller när jag kikat runt på Tradera?! Det ska tilläggas att det naturligtvis finns gods från Alingsås, större och med mer färgrika glasyrer, som har lite högre priser, den aktuella vasen tillhörde inte den kategorin. Men, men...
Så en tid senare hittade jag den andra vasen, den ni ser på bilden ovan. Annorlunda, men lika fin. Hos en annan välgörenhetsaffär. Priset då, undrar kanske ni? 35kr. Plånboken och jag var lika nöjda när vi gick därifrån.

Var den kommer ifrån har jag däremot ingen aning om, ingen stämpel, ingen etikett, ingen rest av någon gammal prislapp...

Kanske är det någon av er därute, som vet något?  Kanske får den förbli en gåta, mitt tröstköp till tröstpris.
:)
så hörs vi snart.
/helena

ps Inget ont om Myrorna annars, jag har gjort många bra fynd där, framförallt för 10-20 år sedan. Fortfarande händer det, någon gång ibland, att man hittar något riktigt bra fynd även hos Myrorna.

3 kommentarer:

  1. Jag upplever att Myrorna och endel andra second hand smäller till med ett alldeles för högt pris bara för att det står ex Gustavsberg eller något under. Även om det är en udda assiett eller något. Då handlar jag aldrig, meningen med Second hand är ju att det ska kännas som ett fynd. Pippin från Konsum är så gullig. Jag känner inte till något om din vas tyvärr...

    SvaraRadera
  2. Tusen tack för din fina kommentar inne på min bligg igår, vad glad jag blev! :)
    Vad synd att du råkat se fel på prislappen och de ville ha så mycket för vasen! På vissa ställen tar de verkligen hutlöst betalt, och jag är i alla fall inte beredd att betala ett hur högt pris som helst bara för att det är second hand. Nej, då får det hellre vara, hur fin saken/möbeln än är. Det är ju desto roligare om man faktiskt har turen att göra ett riktigt fynd till bra pris!
    ha en fin fortsättning på dagen! :)

    SvaraRadera
  3. Maria: Visst är det så; fyndpotentialen på många secondhandställen är inte lika hög längre. På gott och ont, gott så tillvida att många fler (bl a av miljöskäl) upptäckt begagnatmarknaden, "ont" i den aspekten att företagen ifråga ser till att få mer betalt för varorna, eftersom det går att få det, på en "hetare" marknad. MEN den söta pippin kostade i alla fall bara en tjuga..:)

    Lilith: Kul att du tittar in och kommentaren inne hos dig var verkligen ärligt menad, något av de snyggaste mattor jag sett OCH så visar det sig att du har vävt dem själv...wow, liksom :)

    /helena

    SvaraRadera