lördag 15 januari 2011

Här... med dig!


                                              
                                               Du är tusen människors längtan

                                               Det bor en ängslan här inne
                                               som inte har med tiden att göra

                                               Den reser frågan exakt samma klockslag varje kväll

                                               Finns alternativ?

                                               Frågan är svaret

                                               Du lever ditt liv här och nu
                                               Någon annan lever det någon annanstans

                                               Visst är det orättvist
                                               Men samtidigt lever du tusen andras liv

                                               Du är tusen människors längtan

                                               Hade också de köpt boken
                                               och läst den som du gör nu
                                               hade jag varit rik och berömd
                                               suttit i en takvåning i Rom

                                               Säkert beklagat mig över det kalla stengolvet
                                               tänkt ut flyktplaner
                                               ur paradiset


                                                                                         Marcus Birro,
                                                                        ur "43 Dikter."

Mina bilder och ord som jag kunde ha skrivit? Önskade att jag hade skrivit! Önskade att jag kunde skrivit? I alla fall verkar det vara veckans tema :); mina bilder till fina ord, av någon annan.

Det var som sagt Marcus Birros blogg som blev startskottet på min resa ut bland bloggarna. Hösten 2007. Se torsdagens inlägg "Knut." I den fina diktsamlingen "43 dikter", finns också en text som heter "Till Jonna" & det var just Jonnas blogg som blev nummer två på min favoritlista. Bloggen; "FinnJonna", med den underfundiga undertiteln; "En helt vanlig blogg, fast min...". Jag tittar fortfarande in till Jonna (& Marcus) och deras små, regelbundet. Sköna, roliga, vanliga, ovanliga Jonna i just hennes vardag och verklighet!


Ha en bra start på helgen, var ni än befinner er!
så hörs vi snart.
/helena

ps. Marcus, med efternamn Birro, ja ni har nog förstått att det är honom jag "tjatar" om just nu... han tyckte att det var helt okej att jag publicerade ett par av hans dikter på min blogg!! Så då kan man väl säga att jag passar på och smider medans järnet fortfarande är varmt...:)

                                              

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar