måndag 27 december 2010

Shake your maracas! eller konsten att få äta sin gröt i fred.


Ett år när jag var liten, ungefär i tioårsåldern, fick jag följa med min pappa på julfest, tillsammans med hans arbetskamrater. Det var på denna festen jag fick mina maracas! Av olika anledningar har de funnits kvar i mitt barndomshem, tills ganska nyligen. Nu bor de här hos oss. Vinröda med blå/vita blommor, fint utsnidade i träet. De vackraste av julkulor! Tycker jag.

Willow heter mönstret på våra gröttallrikar. Ett äldre motiv inspirerat av det ostindiska porslinet. Den vanligaste färgkombinationen på willow är annars, precis som på det ostindiska, blå/vit. Old gustafsberg 1945, står det på baksidan. Köpta på auktion i höstas, med jultallriksintentioner i sikte, redan då! Willow tillverkades av Gustavsberg, i olika perioder, mellan 1880-1950-talet. Rörstrand började sin tillverkning av samma mönster redan 1826 och fortsatte till 1889. Mönstret förekommer också på äldre engelskt porslin.


Det finns en alldeles speciell saga, som förklarar motivet, Willow. Läs gärna den berättelsen och mer fakta HÄR! (Wikipedia).


Tråkigt... att det redan är dags att stoppa in julkopparna i skåpet igen.


Det får nog bli en mellandagspåtår eller två, i alla fall. Tomten verkar inte riktigt redo att ge sig av än..:)

Så hörs vi sen.
/helena

PS känner ni för att pyssla lite, även så här strax efter jul? Så hittade jag en sajt med instruktioner; på hur du kan tillverka dina egna maracas!

3 kommentarer:

  1. Härlig gröttallrik! o vad kul med dina maracas , har ett par kurbits målade träskor som är snarlika o bara älskar dom.

    Kram o god fortsättning ! Betty

    SvaraRadera
  2. God fortsättning och GOTT NYTT ÅR 2011.
    Det ska bli spännande att fortsätta följa din blogg under nästa år. Tycker vasen verkar bekant:) På återhörande!! Carina

    SvaraRadera
  3. Betty: Visst påminner det om kurbits?! Extra kul med tanke på att min man kommer ifrån Dalarna... Falu rödfärg möter spansk peppar, eller nå't så'nt..:)
    /helena ps.Gott Nytt & vi hörs!

    Cinna/Carina: Jomenvisst... förmodligen förstår inte maracasarna (heter det så?) vad vasen "pratar för rotvälska" :). Tack & vi hörs!
    /helena

    SvaraRadera